2019’un Yeni Sıralama Faktörü: Arama Amacına Uygun İçerik

rucoder

Eski üye
Katılım
5 Nis 2022
Mesajlar
221
Tepki
0

2019’un Yeni Sıralama Faktörü: Arama Amacına Uygun İçerik​

2019'un Yeni Sıralama Faktörü: Arama Amacına Uygun İçerik


Arama amacına uygun içerik oluşturmak niçin mühim diye sorduğunuz vakit size verebileceğimiz en kısa ve en net yanıt şu olabilir: 2019’da Google’da yükselmek için içeriklerinizi arama amacına uygun bir halde hazırlamalısınız. Arama amacı ve arama amacına uygun içerik oluşturmak ya da arama amacına uygun içeriğin SEO için önemi çoğu zaman oldukça fazla üstünde durulmayan bir mevzu. Bu yüzden de 2019 için sıralama faktörleri içinde hala yer verilmiyor. Sadece bu unsur sıralamalar açısından öylece göz aradı edebileceğiniz bir mevzu değil. Öyleyse başlamış olalım!

Arama Amacı Nedir?


Arama amacının tanımı aslen oldukça kolay. “Kullanıcılar bu aramayı niçin yapıyor?” sorusu ile özetlemek gerekirse tanımlanabilir. Kullanıcılar bu arama ile informasyon mu edinmek istiyor yoksa bir ürün mü satın almak istiyor? Bundan değişik olarak belli bir siteyi ziyaret etmek mi istiyor? Tüm bu soruların kullananların yapmış olduğu aramalarda arka plandaki amacın ya da nedenin ne işe yaradığını keşfetmenizi sağlıyor.

Bu mevzuyu birkaç örnekle daha detaylı ele alalım. Mesela “kırmızı spor ayakkabı” araması meydana getiren bir kullanıcı elbet spor ayakkabı hakkında informasyon sahibidir. Burada yapmış olduğu aramanın ya da arama sorgusunun amacı bütçesine ya da aramış olduğu özelliklere en uygun olan kırmızı spor ayakkabıyı bulmaktır. Sadece”site hızlandırma teknikleri” şeklinde bir arama meydana getiren kullanıcının amacı bir ürün ya da hizmet satın almak değil informasyon sahibi olmaktır. Burada şu şekilde bir durumdan da anlatmak gerekiyor: Siteniz, SEO ile ilgili mevzulara yer verdiğiniz bir blogun yanı sıra sunduğunuz hizmetleri sergilediğiniz bir galeri gibidir. Sitenize site hızlandırma teknikleri ile ilgili informasyon almak için ziyaret eden kullanıcıyı eğer ikna edebilirsiniz aynı vakit da sunduğunuz hizmetin satışını yaparak okuyucuyu müşteriye dönüştürebilirsiniz.

Arama Amacı Niçin Önemlidir?


Arama amacının niçin mühim bulunduğunu Google örneği ile ele alabiliriz. Google’ın temel hedefi kullanıcılara arama sorgusuyla ilgili en ilgili içerikleri sunmaktır. Sunmazsa ne olur? Yanıt oldukça kolay. Kullanıcılar arama sorgularını gerçekleştirmek suretiyle Bing ya da Yandex şeklinde öteki arama motorlarına doğrusu Google’ın rakiplerine yönelir. Bu örnekten yola çıkarak siteniz ve SEO için niçin mühim bulunduğunu açıklayabiliriz. 2019’da Google ya da öteki arama motorlarından içeriklerinizle ya da ürünlerinizle yüksek sıralama almak istiyorsanız kullananların aramalarına en uygun içerik olmak zorundasınız. Bu da direkt “ilgi” kriterine bizi ulaştırır ki bu da 2019’da SEO’nun temellerinden en önemlisi olarak nitelendirilir.

Kullananların arama motorlarında sergiledikleri 3 değişik arama amacı var:

1- Navigational Query- Marka ya da Site Arama Amacı:
Bu amaçla arama motorlarını kullanan kullanıcılar belli marka ya da siteyi ziyaret etmek istiyor. Doğrusu kısacası hangi adrese gideceklerini biliyorlar fakar URL yazmak yerine arama motorlarında belli bir anahtar kelime araması yaparak istedikleri siteye ulaşıyor. Mesela Moradam’ı ziyaret ederek Blog kısmına ulaşmak isteyen bir kullanıcı “https://www.moradam.com/blog/” şeklinde URL’den direk siteye ulaşmak yerine Moradam ya da Moradam Blog olarak arama yapıyor.

2- Informational Query- Data Arama Amacı: Bu kategoride yer edinen kullanıcılar herhangi bir mevzuda araştırma yapmak ya da informasyon edinmek için arama motorlarını kullanmaktadır. Mesela SEO ile ilgili bilgilere yetişme amacıyla SEO Nedir araması meydana getiren kullanıcılar şeklinde. Data arama amacı e-ticaret için de oldukça mühim olan bir arama amacıdır. Mesela bir şahıs telefon alırken iki ya da daha çok model içinde kararsız kalabilir. Karar vermeye çalmış olduğu telefon modellerini karşılaştırmak ve daha çok informasyon almak için araştırma yapıyor olabilir.

3- Transactional Query – İşlemsel Arama Amacı: Burada kullanıcılar ilk amaçtakinden daha çok ne istediklerini ya da ne aradıklarını bilmektedir. Çoğu zaman alışveriş amaçlı sorgular olarak da tanımlayabiliriz. Mesela; iPhone XR 64 GB satın al, Yoast Premium şeklinde aramalar yaparlar. Yalnızca ticari aramalar değildir. Gideceği bir yerin adresini teyit etmek ya da toplumsal medya hesabı açmak için meydana getirilen aramalarda bu kategori de yer alır. Mesela Ankara Kent Hastanesi ve Gmail hesabı açma şeklinde aramalar bu amaca örnek verilebilir.

Arama Amacı Iyi mi Anlaşılır?


Arama amacı kullanıcının arama sorgusundan aslen açıkça anlaşılabilir. Satın al ya da al şeklinde kelimeleri içinde barındıran bir sorgu ile arama meydana getirecek kullanıcının amacı herhangi bir ürün ya da hizmeti satın almaktır. Bu kişiler e-ticaret siteleri için birer potansiyel satın alan konumundadır. Bunun yanı sıra ayakkabı bağcığı bağlama ya da ayakkabı bağcığı iyi mi bağlanır sorgusunda ise kullanıcı tamamen informasyon arama için arama yapmaktadır.

Data amacıyla meydana getirilen aramalarda; Iyi mi, ne, kim, nerede, niçin, kılavuz, örnek/örnekler, tavsiye, tavsiye ya da ipuçları şeklinde kelimeler arama sorgusunda yer edinir. İşlemsel arama amacında ise; hesap açma, satış, satın al, al, mağaza(adresi bilgisine ulaşmak için), fiyat, ucuz, indirim şeklinde kelimelere arama sorgusunda rastlanır.

Arama Amacına Uygun İçerik Oluşturma ve Optimizasyon


Oluşturduğunuz içerikler arama amacına uygun olmalıdır. Anahtar kelimenin bilgilendirme amacı var ise, bir blog yazısı yazmalısınız ya da işlemsel amacı var ise, bir ürün sayfası oluşturmalısınız. Fakat işler hakikaten bu kadar kolay mi? Hayır.

İçeriğinizi arama amacına uygun yazmak açıkça anlaşılır olsa da hala cevaplandırmak için zorlanacağınız bazı noktalar var. Herhangi bir anahtar kelime de ya da kullanıcılar arama sorgularında ne tür içerikler görmek istiyor ya da içeriğin formatı iyi mi olmalı temel sorunların başlangıcında içeriyor. Bu aşamada SERP’ler devreye giriyor. Arama amacını saptamak ve arama amacına uygun içerik oluşturmak için ilk olarak SERP’lerin iyi bir halde incelenmesi ve çözümleme edilmesi gerekiyor. Bunu iyi mi yapacağınızı adım adım anlatalım.

Adım 1- SERP Güvenilirliliği:


Google sıralamaları statik değildir. Algoritmalar ve değişik nedenlerle sıralamalarda dalgalanır ya da değişmiş olur. Arama hedefini idrak etmek için mevcut üst sıradaki sayfalara güvendiğinizden dolayı, bu bir problem yaratabilir. Probleminin sebebi aslen ne yaptığınızla ilgili. Doğrusu vakit içindeki tek bir anlık sonuçlara dayanarak arama amacını değerlendirmektir. Bundan dolayı, hedef anahtar kelimenizin sıralama geçmişini de denetim etmeniz gerekir. Kontrollerde iki değişik netice sizi karşılar. Geçmişten o ana kadar sıralamalar ya oldukça fazla dalgalanmıştır ya da daha belirgin doğrusu nettir. Mesela son 6 ay içinde dalgalanma yok denecek kadar azca ise bu durum da arama sonuçlarında ilk sırada yer edinen içerikleri kendinize odak olarak seçebilirsiniz. Eğer aksine dalgalanma oldukça fazlaysa üst sırada yer edinen içerikler sizin için iyi bir yol gösterisi olmayacaktır.

Sıralamalarda yaşanmış olan dalgalanmaların arama amacı noktasında iki değişik sebebi bulunduğunu söylemek mümkün:

  1. Arama amacı devamlı değişiyor olabilir.
  2. Google aramanın arkasındaki gerçek amacı anlamakta zorlanıyor olabilir.

Dalgalanmanın yüksek olduğu anahtar kelimeleri hedeflemek mantıklı olmaz. Şu sebeple kullananların amaçları değişiyor ya da Google kullanıcı amaçlarını doğru anlamıyor olabilir. Bu yüzden dalgalanmanın daha azca olduğu kelimeleri hedeflemek daha akılcı bir seçim olacaktır.

SERP’lerin size arama amacına uygun içerik oluşturma da yardımı yalnızca ilk sıradaki içerikler ya da anahtar kelimeler için sıralamalarda yaşanmış olan dalgalanmalar değildir. Öteki bir yol gösterici noktada SERP’lerde ilk sayfanın en alt kısmında yer edinen anahtar kelime ile ilgili aramalardır.

arama-amac%C4%B1na-uygun-i%C3%A7erik-1024x247.png


Burada yer edinen sonuçlar ya da tavsiyeler içeriğinizde değinmeniz ihtiyaç duyulan mevzular ya da cevaplamanız ihtiyaç duyulan sorulardır. Bu yüzden içeriğinizi hazırlarken bu noktaya dikkat edin.

Bir öteki önerilerde arama kutusuna anahtar kelimeyi yazdığınızda Google sunmuş olduğu önerilerdir.

arama-amac%C4%B1na-uygun-i%C3%A7erik-1.png


Burada çıkan arama önerileri de sizin için önemlidir. Gene ilgili aramalarda olduğu şeklinde içeriğinizde bu kelimelere ya da arama sorgularına yer verebilirsiniz.

Adım 2- Arama Amacına Uygun İçerik Oluşturmak


Anahtar kelimenizi ve size yol gösterecek örnek içerikleri belirlediniz. Artık arama amacına uygun içerikler yapmaya başlayabilirsiniz Sadece bura da dikkat etmeniz ihtiyaç duyulan iki mühim nokta var:

  • İçeriğin Türü:

Arama amacına uygun içerik oluştururken içerik türlerini, blog yazısı, ürün sayfası, kategori sayfası yada açılış sayfası olarak dört değişik kategoriye ayırırız. Mesela”mütevazi kek tarifi” için oluşturacağınız içerik bir blog yazısıyken “kırmızı ayakkabı satın al” için oluşturacağınız içerik ürün sayfası olmalıdır.

  • İçeriğin Biçimi:

İçerik oluşturma birçok değişik format var, sadece bunlar size nelere dikkat etmeniz gerektiği mevzusunda bir düşünce vermelidir. Gene kek örneğinden yola çıkacak olursak kullanıcı adım adım kek yapılışına dair bilgiler arar. Doğrusu adım adım mütevazi kek tarifini anlatmanız gerekir. Bunun için listeleme yöntemi ile rehber durumunda bir blog yazısı oluşturmalısınız.

İçerik biçimi daha oldukça informasyon amaçlı aramalar için geçerlidir. İşlemsel aramalarda oldukça büyük nir önemi yoktur. Şu sebeple insanoğlu bir ürün ya da hizmet satın almak için arama yaparlar. Karşılarına da ya ürün sayfaları ya da kategori sayfaları çıkacaktır.

Son Olarak;​


Arama amacını, 2019’da kim bilir en mühim “sıralama faktörü” olarak tanımlayabiliriz. Arayanlara istediklerini vermediğiniz vakit yüksek sıralama alma şansınız asla yok denecek kadar azca. Google’ı kısa bir süre kandırmayı başarsanız ve düşük kaliteli ya da ilgi düzeyi düşük bir sayfa ile sıralama alsanız bile sıralamanız bir taş şeklinde ansızın düşecektir. Uzun dönemde yüksek sıralama hedefiniz var ise (ki bu tüm web site sahiplerinin ortak hedefidir.) kullanıcılara aradıklarını vermelisiniz. Bu yüzdende oluşturduğunuz her içerik arama amacına uygun olmalıdır.

Mevzuyla ilgili olarak İnsanlar Google’da Ne Arıyor? Arama Amacına Uygun SEO Iyi mi Yapılır? başlıklı makalemizi ziyaret etmenizi tavsiye ederiz.
 
Üst Alt