Google PageRank Hala Sıralamalar Üzerinde Etkili Bir Faktör!

scrop

Eski üye
Katılım
8 Nis 2022
Mesajlar
127
Tepki
4

Google PageRank Hala Sıralamalar Üstünde Etkili Bir Unsur!​

Google Pagerank


Bundan birkaç yıl ilkin SEO denildiği süre Google PageRank asla şüphesiz ilk akla gelen sıralama faktörlerinden biriydi. Ziyaret ettiğiniz her sayfanın Google PageRank kıymeti, logaritmik ölçekte 0–10 içinde vasıta çubuğunda gösterilirdi. Google, 2016’da Pagerank’ı için resmi olarak kaldırmadan ilkin bile uzun süre güncellemeyi aslına bakarsanız bırakmıştı. Bundan dolayı, bazı SEO uzmanları PageRank’i günümüz SEO’sunda yeri olmayan modası geçmiş ve alakasız bir metrik olarak görüyor.

Gary Illyes düzenlenen bir konferansta bu mevzu hakkında bazı açıklamalarda bulunmuş oldu. Konuşmasında, seyircilere PageRank’ın hala algoritmalarının bir parçası bulunduğunu hatırlattı; Bir tek kamu puanı (şu demek oluyor ki, Vasıta Çubuğu’nda gösterilen PageRank kıymeti) artık mevcut değil.

Google PageRank Nedir?


Google Pagerank


PageRank ( PR ), bir sayfanın kıymetini, kendisine bağlanan öteki sayfaların miktarına ve kalitesine bakarak değerlendiren matematiksel bir formüldür. Amacı, belirli bir web sayfasının bir ağdaki göreceli önemini belirlemektir.

Google, bir web sayfasının PageRank kıymetini hesaplarken üç faktörü göz önünde bulundurur:

  • Gelen bağlantı sayfalarının miktarı ve kalitesi;
  • Her bir bağlantı sayfasındaki giden bağlantıların sayısı;
  • Her bir bağlantı sayfasının PageRank kıymeti

PageRank formülü ek olarak, rastgele bir kullanıcının siteye göz atarken bağlantıları tıklamaya devam etme olasılığını simüle eden sözde “sönümleme faktörü” ne haizdir. Bu, her bağlantı tıklaması ile düşecek şekilde algılanır. Bunu şu şekilde düşünün; ziyaret ettiğiniz ilk sayfadaki bir bağlantıyı tıklama olasılığınız oldukça yüksektir. Sadece, sonraki sayfada bir bağlantıyı tıklatmanız olasılığı birazcık daha düşüktür.

Temel olarak Google’ın PageRank algoritmasının, bağlantı sayfalarının kati PageRank kıymetini bilmeden bir sayfanın PR’sini hesaplayabileceği anlamına gelir. Bunun sebebi, PageRank’ın hakikaten mutlak bir “skor” olmamasıdır. Bir sayfanın kalitesinin, bağlantı ağındaki öteki her sayfaya kıyasla göreceli bir ölçüsü olmasıdır.

PR, bir sayfada “dofollow” ve “nofollow” olarak adlandırılanlar içinde geçişin yolunu açtıktan kısa bir süre sonrasında , Google PageRank verilerini Webmaster Tools’dan kaldırmıştı.

Peşinden, 2014 senesinde, Google’ın John Mueller, kullananların artık güncellenmeyeceği için PageRank’i kullanmayı bırakması icap ettiğini belirttiğinde, genel PageRank metriğinin desteklenmesi yeni bir darbe aldı.

2016 senesinde, Vasıta Çubuğu’da PageRank resmi olarak kaldırıldı. Bu hareket, bir web sayfasının “gerçek” PageRank kıymetini bulmanın bir yolu olmadığı için “yüksek PR bağlantılarının” satın alınmasını ve satılmasını daha da zorlaştırdı.

Google PageRank Değerine Benzer Bir Değerlendirme Mevcut Mu?


Google PageRank değerinin şuan birebir bir kopyası olan başka bir değerlendirme yok. Sadece Moz, Ahrefs ve Majestic’te yer edinen bazı değerlendirmeler PageRank değerine benzer bir kalite taşıyor. Mesela Ahrefs’in URL Değerlendirme metrikleri buna verilebilecek en iyi örneklerden biridir.

PageRank Kıymeti Iyi mi Arttırılır?


Bunun için odaklanmak için üç alan vardır:

  1. İç bağlantılar: Sayfaları web sitenizde iyi mi birbirine bağlarsanız sitenizin “yetki” yada “backlink gücü” akışı da o şekilde etkilenir.
  2. Dış bağlantılar: PageRank, bir sayfadaki tüm giden bağlantılar arasındaki yetkiyi etkili bir halde paylaşır. Sadece bu, harici bağlantıları silmeniz yada “nofollow” yapmanız gerektiği anlamına gelmez.
  3. Backlinkler: Backlinkler, sitenize “bağlantı juice” olarak adlandırılan ve dikkatli bir halde saklamanız gerekenleri getirir.

Bunların her birine ayrı ayrı bakalım.

pagerank


1- İç bağlantılar:


Backlinkler, devamlı kontrolünüzde değildir. Kullanıcılar sitenizdeki herhangi bir sayfaya bağlanabilir ve istedikleri çapa metnini kullanabilirler. Sadece iç bağlantılar farklıdır. Onlar üstünde tam kontrolünüz vardır. Bu mevzuda mühim noktalar şu şekildedir:

  • Ana sayfanız, kesinlikle sitenizdeki en kuvvetli sayfadır. Bu yüzden mühim içeriklerinizi ana sayfanıza yakın tutmanız gerekir. Doğrusu mühim içeriklerden kesinlikle ana sayfaya bağlantı çıkışı yapmalısınız.

2- Dış Bağlantılar:


Pek fazlaca insan dış kaynaklara (şu demek oluyor ki, öteki sitelerde bulunan web sayfalarına) bağlantı vermenin sıralamasını iyi mi etkileyeceğini düşünüyor. Hatta bir çok süre bunun negatif olabileceğini düşünür. Bu doğru değildir. Zira dış bağlantılar size zarar vermeyecek, bu yüzden başka sitelere bağlantı mevzusunda endişelenmeniz yanlış olacaktır. Harici şu demek oluyor ki dış bağlantılarda dikkat etmeniz ihtiyaç duyulan mühim noktalar şu şekildedir:

Gerekmedikçe harici bağlantıları “nofollow” yapmayın. Google’ın “nofollow” bağlantıları hakkında söylediği: “Genel olarak, onları takip etmeyiz. Bu, Google’ın PageRank’i geçirme etmediği yada bu bağlantılar üstünden metin çapalamadığı anlamına gelir.” Bazı internet sayfaları tüm harici bağlantılarını varsayılan olarak “nofollow” yapmaktadır. Bu durum iyi bir şey değildir. Nofollow yapmanız ihtiyaç duyulan iki durum vardır:

  • Şüpheli sayfalara verilen bağlantılar: Bu durumda, o kaynağa asla bağlanmamanız gerekip gerekmediğini sorgulamak isteyebilirsiniz;
  • Sponsorlu bir gönderiden bağlantı: Sponsorlu yayınlar için ödeme yapılır, şu demek oluyor ki gönderi içindeki tüm bağlantılar etkili bir halde ödenen bağlantılardır.

Kırık harici bağlantılar, şu demek oluyor ki bozuk dış bağlantılar fena kullanıcı deneyimi anlamına gelir. Bu tür bağlantının hiç kimseye kıymeti yoktur, sadece bu sayfadaki bağlantıların geri kalanının kıymetini düşürür. Bu yüzden bunların düzeltilmesi gerekir.

3- Backlinkler


Backlink’ler, bağlantılı sayfanın PageRank’ını artırır. Sadece daha ilkin tartışıldığı benzer biçimde, tüm backlinkler eşit değere haiz değildir. Google, bir backlink’in gerçek kıymetini belirlemek için yüzlerce faktöre bakar.

Backlink’ler yalnız yönlendirdikleri sayfanın “otoritesini” değil, bununla birlikte siteye bağlı olan her bağlantılı sayfaya da destek olurlar. Sebebi, PageRank’ın iç bağlantılar vesilesiyle sayfadan sayfaya akmasıdır. Sadece kırık sayfalara yönlendirilen backlinklerde bu akış sağlanamadığı için backlink boşa çıkar. Bu yüzden kırık bir sayfaya giden backlinklerin düzeltilmesi gerekir.

Netice;


Bir çok SEO uzmanı, Google PageRank’ın eskide kaldığını ve öneminin olmadığını düşünür. Sadece, PageRank formülünün bugünün SEO ‘da en iyi uygulamalarının çoğunun kalbinde bulunduğunu anımsamak önemlidir. Backlinklerin mühim oluşunun da aslolan sebebi budur ve bu yüzden SEO uzmanları hala iç bağlantıya fazlaca fazla ehemmiyet veriyorlar.

Bu, direkt doğruya PageRank’i optimize etmeniz anlamına gelmez. Sadece, her bağlantı kurduğunuzda, iç bağlantı yapınızı yada harici bağlantılarınızı denetlemeniz icap ettiğini anlayın. Gerçekte yaptığınız şey, dolaylı olarak PageRank için optimizasyon yapmaktır. PageRank ve SEO üstündeki tesirini daha iyi idrak etmek için 2019 SEO Rehberi yazımızı inceleyebilirsiniz.
 
Üst Alt