Facebook: Girişim Katili

ZarorrDe

Bağımlı
Katılım
8 Nis 2022
Mesajlar
67
Tepki
0
Bu yazımda her ne kadar oldukca başarıya ulaşmış bulsam da genişleme politikasındaki ofansif yaklaşımı sebebiyle kanımın ısınamadığı bir operasyondan, Feysbuk’tan bahsedeceğim sizlere. Doğal ki bir de genişlerken neler yaptığından ve bunun küresel girişimcilik ekosistemine verdiği zararlardan.

Feysbuk bir dev. Bu oldukca açık ve net değil mi? Verdiği istihdam sayılarına göz attığımızda da, firmanın açık kaynaklı raporlarına baktığımızda da bunu görebiliyoruz. Dahası ülkelerin gündemlerinde bu grubun elindeki projelerin edinmiş olduğu bölgeleri de düşünebiliriz. Herhangi bir distopyada yer edinen şirketlerin dünyayı yönetmesi durumu yarın yaşanacak olsa, bu şirketlerden birisinin Feysbuk olacağı rahatça düşünülebilir. Gerçi her ne kadar biz cemiyet için sadece bir distopya öğesi olsa da, günümüz girişimleri için uzun bir zamandır karabasan olmuş durumda. Peki iyi mi?


girisim-katili-facebook.png


Satın Al ya da Yok Et Politikası​


Eğer şirketiniz hâlâ milyon dolarlar seviyesinde bir pasta payına sahipse korkacağınız hiçbir şey yok. Hatta pek oldukca büyük girişim Feysbuk tarafınca kendi toplumsal medyaları dolayısıyla direkt destekleniyor. Sadece şirketiniz belli bir seviyede büyüdüğünde Feysbuk bu operasyonu devralmak istediğinde önünüzde oldukca fena bir durum belirmeye başlıyor. Önceki yaşananlardan yola çıkarak anlatalım.

Feysbuk sizi satın almak istediğinde, bir ihtimal ederinizden daha ufak bir öneride bile bulunabiliyor. Sadece kolay seçenek kesinlikle satmak, bunun altını çizelim. Zira satmamayı tercih ettiğinizde dünyanın en büyük devlerinden birisinin yazılım ve pazarlama stratejileriyle çetin bir harbe girmeniz gerekiyor. Amaçları sizin en öne çıkan özelliğinizi platformlarına eklemek ve bu özelliğinizle öne çıkmanızı engellemek oluyor. Pazardaki yerinize direkt bir hücum olan bu tutumun yanında eğer sizi daha evvel destekliyorsa elbet bu desteğin kesilmesi durumu da geliyor.

Daha ilkin Snapchat cephesinde yaşadığımız bu durumu hatırlıyorsunuz değil mi? Şirket satın alım yapmak için kollarını sıvadı. Snapchat satmayacağını belirtti. Takımlar bu sefer de ellerinde kürekle gömüt kazma işine soyuldular. Öne çıkan ‘Snap’ hususi durumunu ‘Öykü’ adıyla birebir kopyaladılar ve çeşitli efektleri de platforma devamlı olarak ilave ederek devam ettiler. Tek örnek bu da değil!

Geçtiğimiz aylarda ABD Birleşik Devletleri ve Çin içinde gerilimin arttığını görmüştük. Bunda elbet Çin’in piyasanın çeşitli konumlarındaki başarıya ulaşmış iştirakleri de yer alıyordu. ABD kendi şirketleri Google öncülüğünde Huawei’nin mezarını kazarken Feysbuk ile de TikTok’a yöneldi. Düzgüsel şartlar altında hükümetlerine karşı muhalif tavır sergilemekten çekinmeyen Feysbuk mevzu agresif gelişme olunca çoktan hazırdı. Ilkin alıştığımız benzer biçimde bir satın alma teklifi sunuldu, teklif kabul edilmediği anda ‘Reels’ özelliği etken hale getirildi ve öteki platformun öne çıkmış olduğu özelliği direkt Instagram’a eklendi.

Yarın eğer büyük bir şirket ortaya koymak ve unicorn haline gelmek benzer biçimde bir düşünceniz var ise, bu şirketle ve ABD ile olan ilişkilerinize dikkat etmenizi tavsiye ederek yazımızı sonlandıralım efendim. Bu yaklaşımlarını etik göremediğimizi de belirtelim. Mevzuyla ilgili görüşlerinizi yorumlarda bizimle paylaşırsanız oldukca seviniriz.
 
Üst Alt