E-Ticaret Siteleri İçin Kıtlık Prensibi Nedir?

rucoder

Eski üye
Katılım
5 Nis 2022
Mesajlar
221
Tepki
0

E-Tecim Siteleri İçin Kıtlık Prensibi Nedir?​

E-Ticaret Siteleri İçin Kıtlık Prensibi Nedir?


Kıtlık Prensibi, aslen Iktisat biliminde kullanılan temel kuramların başlangıcında gelmektedir. insanoğlunun sınırsız talepleri karşısında sınırı olan kaynakların yetersizliği durumunda ortaya konmuş. Peki ekonominin temel kuramlarından olan Kıtlık Prensibi e-ticaret siteleri için iyi mi uygulanır? Bu yazımızda e-ticaret siteleri ve Kıtlık Prensibi’nin iyi mi uygulandığını ele alacağız.

İnsan psikolijisi ve ikna mevzusunda oldukça sık karşımıza çıkan bir gözlem ile mevzuya giriş yapalım. Deneyin gerçekleştirildiği odaya denekler gruplar haline teker teker çağrılır. Çağrılan deneklerden bir gruba iki tane kavanoz verilir. Birinci kavanozun içinde iki tane öteki kavanozun içinde ise on tane kurabiye vardır. Hemen sonra deneklerden kurabiyelerin tadına bakarak puan vermeleri istenir. Aslına bakarsak kurabiyelerin tamamı aynıdır. Fakat iki tane kurabiyenin olduğu kavanozun averaj olarak daha çok puan alır. Bundan değişik olarak 3. grubu oluşturan deneklere on kurabiyeden oluşan bir kavanoz verilir. Deneklere götürülen 3. kavanozdan öteki deneklere verildiği söylenerek 8 tane kurabiye alınıyor ve 2 tane kurabiye bırakılıyor. 3 kavanozdan en oldukça puanı alan kavanoz ise içinden 8 tane kurabiyenin alındığı son kavanoz oluyor. Worchel, Lee ve Adewole tarafınca 1975’te meydana getirilen deneyin insan psikolojisi ve pazarlama üstünde ki tesirini kolaylıkla ortaya konduğu kati.

Aslına bakarsak 1975 senesinde insan psikolojisi üstünde meydana getirilen bu gözlem yalnızca kurabiye değil birçok ürün için geçerlidir. Kıtlık Prensibi’nin öteki faktörleri ile beraber inceleyerek bunu daha rahat anlayacaksınız.

E-Tecim Siteleri İçin Kıtlık Prensibi Iyi mi Uygulanır?


E-Tecim siteleri için Kıtlık Prensibi bununla beraber etkileyen öteki faktörlerle incelenerek daha rahat bir halde anlaşılır.

  • Popüler Ürün


k%C4%B1tl%C4%B1k-prensibi-4-1024x357.png


Popüler ürünlerin tercih ediliyor olması kıt doğrusu sınırı olan olmasından ziyade rakip E-Tecim sitelerinin de tercih etmesidir. Popüler ürün yada ürünlerin aslolan mantığı da sınırı olan stoka haiz olsa bile daha çok tercih edilmesine dayanıyor. Bundan dolayı da suni bir rekabet ortamı oluşuyor. Gene bu aşamada insan psikolojisi üstünde meydana getirilen deneyler ortaya çıkıyor. Robert Caildini, insanların ikna edilemesi üstüne kanıtladığı prensipler içinde yer edinen Toplumsal Kanıt ve Kıtlık Prensibi bunlar içinde içeriyor.

  • Sınırı olan Yığın


Sınırı olan Yığın faktörü birazcık tartışmalı bir durum. Google’da sınırı olan yığın yazıldığında ilk sayfada yer edinen sonuçlar incelendiğinde e-ticaret sitelerinin index almak için uğraşmayıp boş ve hatalı ürün sayfalarına fazlasıyla rastlıyoruz. Hatta ürün stoklarının kullanıcılar ile açık ve net bir halde paylaşılmıyor olması yakınma sayısını da artırıyor. Her ne kadar etik olarak değerlendirilmesi güç olan bir durum olsa da bir ürünün sınırı olan sayıda ve azca sayıda stoka haiz olması müşterileri süratli bir halde yönlendirerek satış sayısını artırıyor.

  • Sürem Ürünleri ve İndirim


    k%C4%B1tl%C4%B1k-prensibi-2.png


Sürem ürünleri ve indirim süre kısıtlaması ve indirimi beraber kullanarak etkili olan taktiktir. Mevsim ve sürem benzer biçimde süre kısıtlaması oluşturan kavramlar ürün stoklarının eritilerek yenilenmesi için oldukça etkili yöntemdir. Aslına bakarsak bakmış olduğunuzda sebze meyve benzer biçimde yiyeceklerin sezonu ve mevsimi oluyor. Kıayfet ve öteki ürünlerde sürem ve emvsim terimi ilk bakışta garip gelebiliyor. Dediğimiz benzer biçimde stokların tüketilmesi için en etkili yöntemlerden birisi de süre kısıtlayan sürem benzer biçimde kavramların kullanılmasıdır. Hatta bazı e-ticaret siteleri geri sayım koyarak bu taktiği daha değişik bir boyuta taşıyor. Bunu bilhassa sept terk icra eden müşterilere mail atıyorlar. Bu mail içinde de genel anlamda 24 saat olan bir geri sayım oluyor. Bu yöntem oldukça etkili oluyor. Müşteriler tertipli olarak mailde yer edinen geri sayımı denetim ediyor. Bu durumda da geri dönüşümler ve satışlar artıyor.

  • Tek Seferlik Teklifler


kıtlık prensibi


Bilhassa Yiyecek Sepeti gibie-ticaret sitelerinde uygulanan bir yöntem olan tek seferlik teklifler birazcık değişik. Mesela Yiyecek Sepeti’nde yer edinen Joker tekliflere 15 dk içinde karar vermeniz gerekir. Bu tek seferlik tekliflere belirtilen süre içinde karar vermezseniz o teklifi kaçırmış oluyorsunuz. Aslına bakarsak bu taktik yukarıda bahsettiğimiz süre kısıtlaması içinde de yer alır.
 
Üst Alt