Arama Motorları Dezenformasyonla Mücadelede Nerede

scrop

Eski üye
Katılım
8 Nis 2022
Mesajlar
127
Tepki
4
Bu sitede okuma fırsatı bulduğunuz yazıların pek bir çok arama motorlarıyla ilgili. Gene bu yazıların pek çoğunda arama motorlarının kendilerini iyi mi geliştirdiğinden sık sık bahsediyoruz. Peki, dezenformasyon mevzusunda ne durumdalar?

Büyük platformların suni zekâ ile algoritmalarını birleştirdikleri günden itibaren her başlıkta kendilerini ileriye taşıyabildiklerini söylememiz lazım ve bu şekilde daha yazının başındayken haklarını teslim etmeliyiz. Takip edilen parametreler dezenformasyon da dâhil olmak suretiyle pek oldukça tehlikeli sonuç noktada yol kat etmelerine olanak sağlamış oldu. Sadece öteki bir taraftan, gene bu web sitelerinde yanlış data içeren sayfaların sıralamalarda öne geçebildiğini de görebiliyoruz. Sistem ne kadar çalışıyor ve aşılması ihtiyaç duyulan hangi sorunları görebiliyoruz?


İngilizcede İşler Kötü Değil​


İster Google, isterseniz de Bing ya da Yahoo açısından bakın, arama motorları İngilizce dili özelinde oldukça daha stabil çalışıyor. Bunu ilk kere söylemiyoruz sadece yine etmekte de yarar var. İngilizceyle aynı dil ailesinden gelmeyen dillerde, arama motorları ciddi afallıyor. Hatta dahası Türkçe, Arapça şeklinde dillerde Google’ın beta sürümünde çalışıyormuş şeklinde hissettirdiğini de söylemek mümkün. Doğrusu kişisel olarak uzun süredir ülkemizle ilgili olmayan mevzularda aramalarımı İngilizce halletmeye çalışıyorum.

Normal olarak bu durum dezenformasyon ile direkt ilgili değil sadece büyük bir tesiri olduğu da şüphe götürmez. Arama motoru daha iyi çalmış olduğu dilde, yanlış bilgilendirmelerin de önüne daha iyi geçebiliyor diyebiliriz netice olarak. Doğal Türkçe şeklinde öteki dillerde de kalite bir halde sağlanmaya çalışıyor sadece süreç daha yavaş işliyor.

google-eat.png



Google E.A.T Güncellemeleri Soruna Müdahale Etti​


Koronavirüs salgınıyla beraber, dijital dünyanın da oldukça tehlikeli sonuç atılımlarda bulunduğunu görebildik. Bu atılımlardan mühim birisini, salgının ilk aylarında Google gerçekleştirmiş oldu. E.A.T adıyla meydana gelen güncellemelerin sonucunda, bilhassa sıhhat alanındaki sıralamalara keskin müdahaleler yapılmış oldu. Google genelinde uzmanların kıymet kazanılmış olduğu bu güncellemelerde aslolan amaç, insanların sağlığının tehlikeye atılabileceği dezenformasyonun önüne geçmekti.

Bu güncelleme birazcık acil edilerek hayata geçirildiği için bazı sorunları da bununla beraber getirdi. Sadece geçtiğimiz yıl içinde problemler ortadan kaldırılmaya çalışıldı. Bugün, daha temiz arama neticeleri görmemizde olanak sağlamış olduğu için bu geliştirme faaliyetlerine teşekkür edebiliriz.

Haber Sitelerinin Etik Anlayışı​


Burada problemi tek başına arama motorlarında aramak da haksızlık olacaktır. Yabancı bir ülkeye girdiğinizde en güvenilir kaynak olarak o ülkenin ulusal haber ve medya oluşumları aklınıza gelecektir değil mi? Google da bundan değişik bir tutum sergilemiyor. Ülkemizin ulusal medya araçlarına, büyük gazete markalarına güveniyor. Sadece dezenformasyonun da ilk buralardan türediğini görebiliyoruz. Kimi vakit trafik almak için tamamlanmamış haberler sunmaktan çekinmeyen bu web siteleri, kimi vakit ilgi çekiciliği yüksek tutmak için yanlış ve yanıltıcı haberleri de okurlarıyla buluşturabiliyor.

Doğrusu, burada normal olarak Google, Bing ve Yahoo’ya düşen sorumluluklar bulunduğunu reddedemeyiz. Sadece öteki bir taraftan vatanımızda içerik üreten büyük haber sitelerini de daha etik davranmaya çağrı etmeliyiz. Suçu tek başına arama motorlarında aramak yanlış olacaktır.

Peki, internette yer edinen yanlış bilgilerle aranız iyi mi? Bunlara maruz kaldığınızı hissediyor musunuz? Yorumlarda görüşelim.
 
Üst Alt