Sosyal MedyaWebmaster

İşletmeler için Sosyal Medya Yönetimi

Ortalama olarak bir sosyal medya kullanıcılarının, sosyal mecralarda 135 dakikalarını harcadıklarını biliyor muydunuz?  Üstelik bu sadece ortalama alışkanlığı bulunanların oranı, sizler bide bağımlıların kaç saat geçirdiklerini düşünün.

Küçük işletmeler için sosyal medya, potansiyel müşteri fırsatları edinebilmek için bulunmaz bir nimettir. Müşterilerinize kolay yoldan ulaşarak, hizmetinizi geniş kitleler arasında yayabilirsiniz.  Fakat öncesinde sosyal medya pazarlamasına dair hiçbir çalışmanız olmadıysa, nereden başlayacağınızı bilemeyebilirsiniz. Çünkü, aşmanız gereken çok durumla karşılaşacak ve bazen projenizden bile büyük işler yapmak zorunda kalabileceksiniz.

Küçük işletmeler için 15 adımda, potansiyel müşterileri kitlelerini arttırabilecekleri ipuçları vermeye çalışacağız. Bütün adımlar uygun şekilde uygulandığında, harcadığınız zaman ürün satış performanslarınıza olumlu yönden yansıyacaktır.

sosyal medya

  1. Hepsi Yerine Sadece Biri

Sosyal medya yönetimi denilince, kullanıcılar veya işletme sahipleri, her platformda işletme hesabı açmaya yeltenmektedirler. Ancak günümüzde birbirini aşkın sosyal medya platformlarını, aynı anda etkili bir şekilde kullanmak ve kitle edinmek neredeyse imkansızdır. Facebook, Pinterest, Snapchat, Twitter, Instagram ve LinkedIn başta olmak üzere bütün hesaplarınızın içinde kaybolacağınız derecede aşırı platform bulunmaktadır. Üstelik, büyümeye devam ettikleri de bir gerçektir.

Bütün bunları göz önünde bulundurarak, sosyal medyada henüz amatörseniz her ağda aktifleşmeye çalışmayınız. Çünkü aşmanız gereken çok şey olacağından, kalitenizden ödün vermeniz olası bir sonuç doğuracaktır. Diğer taraftan hesapların takibini yapmanız da zorlaşacaktır. Çok fazla niceliğe sahip olmaktansa sadece kalite gönderiler sunmaya çalışmanız, işletmeniz için en olumlu tavsiye olacaktır.

Sosyal medya platformları hakkında, hiçbir bilginiz yoksa dahi küçük bir araştırmayla kendinize uygun olan platformu bulabilirsiniz. Hepsinin sizde hangi anlamları ifade ettiği önemlidir. Sık fotoğraf paylaşan birisiyseniz, Instagram, Pinterest veya Snapchat en avantajlıları olacaktır.

Eğer ki her gün kısa kısa dipnotlar göndereceğiniz bir medya arıyorsanız, Twitter en isabetlisi olacaktır. LinkedIn ise diğer işletmeler ile aranızda sıkı bağlar kurmanız ve projeniz için yatırımcı bulabilmeniz için en iyi seçim yoludur. Bütün bu seçimlerinizde, sadece hedeflerinize odaklanmalısınız. Bunun içinde risk analizlerinizi iyi bir şekilde yapmalı ve hangisinde en iyi olabilecekseniz, onu kullanmalısınız.

hedef

  1. Hedef Belirleyin

Hangi platformda olursa olsun, işletmeniz namına yürüteceğiniz bütün dijital kampanyalarda, birtakım hedeflerinizin belirlenmesi gerekmektedir. Net hedefinizi oluşturmadan çıkacağınız dijital medya kampanyası, eksik olacak ve istenilen verimi sağlamayacaktır. Aynı durum SMM pazarlaması için de geçerlidir.  Temel ihtiyaçlarınızı belirleyiniz. İşletmem neden sosyal medyaya ihtiyaç duyuyor? Sosyal medyada neler yaparak fark göstereceğiz? Firmanız kendi uzmanlığınızı mı yansıtıyor? Müşterilerinize ne şekilde hitap edeceksiniz?

Belki de sadece sosyal medya sayesinde, ürün güncellemenizi paylaşmak isteyeceksiniz. Ana hedefinizin ne olduğuna kesin bir şekilde karar verin ve sonrasında plan yapın. Bu işlerde acemiyseniz, başlarda hedeflerinizi daha realist tutmanız, motivasyonunuzu yükseltecektir.

 

  1. Hangi Kitleye Hitap Edeceksiniz?

Bir diğer durum ise iş dünyasının bel kemiği demektir. Sosyal medya ipuçları arasında en önemlisi, işletmenizle muhatap olabilecek kitlenizi tanımlayabilmektir. Bu şekilde neler yayınlamanız gerektiği ve içerikler konusunda, tamamen kitleniz sizi yönlendirecektir.

Hedef kitlenizin, cinsiyetini, yaşını, lokasyonunu, hedeflerini ve aylık ortalama gelirlerini merak edebilirsiniz. Bütün bu bilgiler erişebilmek günümüzde imkansızı oluşturmuyor. Detaylı bir Pazar araştırmasıyla ihtiyacınız olan bütün bilgilere sahip olabilirsiniz.

Müşterileriniz hakkında bilgi edinebilmek ve ideal tüketici kitlenizi tanımlayabilmek için anketler, müşteri röportajları ve odak gruplarından istifade edebilirsiniz. Demografik verileriniz sabitlendiğinde, trendler ile analiz edip, ortalama müşteri kitleniz hakkında kesin sonuçlar elde edebilirsiniz.

Sonrasındaysa, kitlenizle uyuşan en uygun ağı seçmeniz, kaçınılmaz olacaktır. Hedef kitlenizin en çok ilgi göstereceği içerik, şüphesiz ki sizlere en fazla kazanç sağlayacak içerik olacaktır.

  1. Hedef Kitleye Geri Bildirim

Sosyal medya denildiğinde, sürekli olarak aklınızda gidiş gelişli bir caddeyi canlandırın. İçerik gönderme imkânınız bulunacağı gibi takipçileriniz tarafından sorulan sorular, yapılan yorumlar ya da eleştiriler ve direk mesajlarla karşılaşacaksınız.

Yorumlar ve iletilere, ivedilikli yanıt verdiğinizde müşterileriniz markanız hakkında olumlu bir geri bildirim gönderecekler. Sosyal medya uygulamalarında, bildirim ayarlarınızı açmanız ve kontrol etmeniz sık sık tavsiye edilmektedir. Sadık müşteri kitlesi, bu gibi unsurları dikkate almakta, markanız bir başkasına önerilirken dahi bu kriterler önem arz etmektedir.

Sosyal medyada varlık demek, öte yandan olumsuz eleştiriler, hayal kırıklığına uğrayanların sitemleri hatta bu zamana kadar duymadığınız kelimelere şahit olmak demektir. Yapınızı sürekli olarak olumlu tarzda koruyun. Çünkü yanıtlarınız, diğer insanlar tarafından da görülecektir. Yararlı yanıtlar vererek dahi insanların şüphelerini giderebileceksiniz.

  1. Tutarlı Olmak

Küçük işletme yöneticilerinin, sosyal medya mecralarında ne çeşit varlık gösterecekleri büyük soru işaretleri oluşturmuştur. Özellikle de paylaşım sıklıklarını hangi aralıklarda yapmaları gerektiği, ucu açık bir durumdur. Kesin bir cevap olmasa da çeşitli varyasyonlar kullanılmak zorundadır.

Her sektör farklı paylaşım metriklerini yaratabilmektedir. Dengeli bir şekilde ilerlediğiniz ve konseptinizi bozmadığınız taktirde diğer taraftan da takipçileri boğmadan paylaşımlar oluşturabilirsiniz. Çünkü sinir bozucu türden bir eğilim göstermeniz ya takipçi kayıplarıyla sonuçlanacak ya da gönderi veya bildirimleriniz, sessize alınarak etkileşim azalacaktır.

Bunda SPAM şikayetleri de gözlemlenebilmektedir. Ayrıca her sosyal medya platformunun, kendine has gönderim normları bulunmaktadır. Bunlar arasındaki ayrımları iyi yapmanız gerekecektir. Twitter ve Instagram kullananlar için günde 1 ya da 2 paylaşım idealdir. Bir de sürekli aynı paylaşımları yapmaktan kaçınınız.

 

  1. İşletme Hesaplarına Kişisel Yaklaşmayın

Bu durum başlı başına bir problem olarak görülmektedir. İşletme hesaplarıyla şahsi hesaplarını aynı şekilde kullanan, birçok işletme hatta şirket bulunmaktadır. Ancak en faydalı tavsiye hesapları ayırmanız yönünde olacaktır. Daima ayrı tutmanız, metriklerinizin şaşmasına ve gereksiz meşguliyetinize engel olacaktır.

Aile partilerinizi, işletme hesaplarından paylaşmanız ya da tatil fotoğraflarınız ile süslemeniz, itibarınıza zarar verdiği gibi yaptığınız işe saygı göstermediğiniz çağrışımını oluşturacaktır. Her işi farklı kanallarla yapmanız, işinize saygı gösterdiğiniz ve profesyonel olduğunuzun kanıtıdır.

  1. Sosyal Medyayı Ekonomik Kullanım

Sosyal medya kullanımları, günümüzde fazlasıyla abartılmış durumdadır. Bazı durumlarda, 30 saniyede bir gönderi akışı güncellenmeye çalışılmaktadır. Bunu bütün bir güne yaydığınızda, son derece fazla zaman kaybı yaşamaktasınız. Bu zamanı işletmeniz üzerinde değerlendirmeniz gerekirken, boştan yere sosyal medya mecralarında çürütmeniz, mantıksız olacaktır. Hesaplarınızı kontrol etmek, paylaşım yapmak ve geri bildirimde bulunmak için günün belli bir zamanını planlayın. Bu size zamandan tasarruf etmenizi sağlamasının yanında müşterilerinizin de ilgisini çekecektir.

  1. Biyografi Alanlarını Es Geçmeyin

Sosyal mecraların hemen hemen hepsinde kaçınılmaz olarak açıklama ya da biyografi bölümleri bulunmaktadır. Buralara iletişim bilgilerinizi ve işletme yapınızı kısaca aktarmaya çalışın. Es geçmeniz dezavantaj yaratacaktır. Olmazsa olmaz profil kriterleri şunlardır;

  • İşletme Logonuz
  • Genel Anlamda Faaliyetleriniz
  • İletişim Numaranız
  • İnternet Sitenizin Adresi
  • İşletme Adresiniz

  1. Görseller Kaliteli Olmalı

Fotoğraflı ya da videolu paylaşımlarınızda, yayınlarınızı daha ilgi çekici boyutlara taşımalısınız. Bütün bunları daha çarpıcı resimler kullanarak halledebilirsiniz. Twitter kullananlar sırf görselleri sayesinde, olağandan %18 kadar fazla tıklama, %89 kadar fazla fav ve %150’ye kadar fazla retweet alabilmektedirler. Elinize geçen her fırsat için görüntü ya da video yüklemekten çekinmeyin.

  1. %80’e %20 Kuralı

Çoğu işletme tarafından bilinmeyen kilit bilgiler arasında büyük bir öneme sahiptir. Bu kural kısaca gönderilerinizin %80’inin takipçilerinize bilgi sağlamasıdır. Bu gibi değerli içerikler genelde infografik özellikler taşımakta kimi zamanda blog yazıları veya videolu röportajlarla desteklenmektedir. Kalan %20’lik kısımda ürününüz hakkında bahsetmeli ya da tanıtımınızı yapmalısınız. Bu dilimde, işletmenizdeki değişiklikler, indirimler ya da fırsatlardan bahsedebilirsiniz.

  1. Kişiliğinizi Katın

Sosyal medya hesaplarınızda, kurumsal yazışmalardaki dilinizi kullanarak fayda sağlayamazsınız. Bunun içinde işletme hesabınıza, müşterilerinizi yakınlaştıracak bir dil hümanize etmelisiniz. Takipçileriniz ile aranızdaki hiyerarşiyi biraz daha alt noktalara indirin. Bunun yanında espritüel yaklaşımlarınız, daha büyük kitleleri de beraberinde getirecektir. Takipçileriniz işinizin kamera arkasını da merak edecektirler. Onlara kesit kesit yaptıklarınız hakkında paylaşımlar yaparak, meraklarını giderebilirsiniz.

  1. Global Şirketleri Örnek Alın

Sosyal medyada, bilginizin hiç olmadığı durumlarda Coca Cola, Nike ya da Apple gibi küresel şirketlerin sosyal hesaplarını kontrol edin. Çünkü sosyal medya mecralarında, işletme varlığınızı sürdürmeyi büyük şirketlerden gözlemleyerek, öğreneceksiniz. Başta seçtiğiniz platformda, en öne çıkan firmaları takip edebilirsiniz. Ne yapıyorlar da başarılı oluyorlar? şeklinde realist bir analiz fırsatı edinebilirsiniz.

  1. Çıkışa Gelmeyin

Sosyal medya platformları eğlence üzerine kurulmuşturlar. Bazı durumlarda eğlenmiş olsanız da kimseyle yüzleşerek, güç gösterisi yapmanızı tavsiye etmeyiz. Diğer taraftan işletme hesaplarınızdan, rakiplerinize karşı atıp tutmakta hoş bir davranış olmayacaktır. Öte yandan işletmenizi siyasi görüşlerden kaçındırmalı, olumsuz yorumlara karşı müşterilerinizle yüzleşmeyi aklınızdan bile geçirmemelisiniz. Çalışanlarınızı da bu konu hakkında, katı bir şekilde uyarmalısınız. Çünkü verilecek herhangi bir taviz, markanızın itibarını yerle bir edecektir. Bir anda kendinizi, büyük katılımlı bir karalama kampanyasının merkezinde bulabilirsiniz.

  1. Otomatik Değil Organik Olun

Birçok dijital pazarlama şirketi tarafından, sosyal medya otomasyonu için yardımcı programlar kullanılmaktadır. Bu programlar gönderilerinizi planlamanıza ve geri dönüşleri görmenize yardımcı olmaktadırlar. Performans sonuçlarını ayrıntılı bir şekilde analiz ettikleri de görülebilmektedir.

Bu gibi uygulamalar, sosyal medya stratejinizi kolay bir şekilde yönetebilmenizi sağlasalar da aşırı otomatiğe bağlamanız, müşterilerinizde olumsuz bir duygu bırakacaktır. Özellikle de yapay zeka, mesaj cevaplama asistanları kullanmayın. Çünkü bu durum müşteriler tarafından kolaylıkla fark edilmekte ve güven duygusunu sarsmaktadır.

  1. Değerlendirme ve Strateji Kontrolü

Bütün pazarlama kampanyalarında, er geç sonuç stratejilerin doğurduğu izlenimlere gelmektedir. Metriklerinizi asla gereksiz sayılardan ibaret olarak görmeyin. Tıklama sayısına ve sayfalarınızdaki etkileşimlere göz gezdirin. Çünkü birçok işletme için en önemli unsur, dönüşümlerdir. Bu aşamada hem müşterilere hem de potansiyel müşteri adaylarına mercek tutmalısınız. Stratejiniz çok yerinde değilse, değişiklikler yaparak yeniden test edebilirsiniz. Bu süreçte vazgeçmemek ve sabır göstermek başarıyı aralayacaktır.