E-ticaret süreçlerinde rol oynamak ya da web sitelerle işletmenizi kitlelere buluşturma adına yaptıklarınızda müşteri yoğunlaşma riski kavramıyla tanışırsınız. Potansiyel müşterilerin hedef seçilmesiyle başlayan stratejiler aslında temelde bir çeşitlilik yaratma amacı taşır. Bundan dolayı gelirlerinizi hesap ederek farklı geliş yolları edinmelisiniz. Kısaca ifade etmemiz gerekirse müşteri yoğunlaşma riski temelde işletme karının az sayıda müşteriyle oluşmasıdır. Eğer gelirinizi bir ya da iki müşteriden sağlıyorsanız operasyonel ciddi risk var, diyebiliriz. Çünkü kilit müşterilerin satın almayı bırakmasıyla bir anda yok olma riski ortaya çıkar.
Temelde baktığımız zaman yeni kurulan e-ticaret firmalarında bu tarz bir risk durumunu görmek şaşırtıcı değildir. Aynı kişilerin çok sık alışveriş yapması da derinlemesine incelenecek bir konudur. Burada tek bir müşterinin gelirinizin minimum %10 oranına sahip olması tehlike çanlarının çalınması manasına gelir. Üç büyük müşterinin gelirin yarısına denk gelmesi hali ise yüksek konsantrasyon kavramıyla açıklanır. Böyle bir durumda işletmenizi müşteri özelinde çeşitlendirme yollarına acilen başvurmalısınız.
Stratejik hatalar değil sıradan adımlarla bile olabilecek bir durumdur. Burada yapılması gereken ilk adım satış kanallarının genişletilmesine üzerine olur. Çünkü genel anlamda dijital satışlarda tekli yol olma özelliği yaygındır. Sektörel bazda değerlendirme yaparsak da yine Pazar alanlarında potansiyel müşterilerin bulunması için alternatif denemeler gerekir.
Az sayıda müşteriye bağlı olmanın hem finansal hem de operasyonel açıdan çeşitli tehditleri vardır. Ödemelerin geç olabilmesi halinde gelirler ertelenir ve iptal durumlarında firma olarak zora girersiniz. İstikrarsızlık halinden dolayı büyüme imkanlarınız tamamen elinizden alınır. Ayrıca tek bir müşteriye çalışma durumu sıkıcılık ve güç dengesizliğine neden olur. Başka bir müşteri bulma isteklerini bitirmesi ise esnekliği yok eder. Bağımlılık oluşacağı için tüm isteklerini kabul etme hali söz konusudur.
Satışlarınızın devamlılığını sağlama adına mutlaka ürünlerinizi veya hizmetlerinizi farklı pazarlarda satmaya çalışın. Bu açıdan sosyal medyayı etkin kullanmayı ve risk analizlerini yönetmeyi ihmal etmemelisiniz. Coğrafi bölgeyi genişletebilir, SEO süreçleriyle aramalarda ön sıralarda kendinize yer bulabilirsiniz. Ayrıca acil durumlarda mutlaka ücretli reklam seçeneklerini değerlendirmelisiniz. Google sponsorlukları sayesinde daha fazla kişinin sayfasında çıkabilir, görünür hale gelirsiniz.
Dijital hizmetler sunuyorsanız burada yapmanız gereken öncelikli mesele sabit gelir kazanımıdır. Tek seferde yüksek gelir almak yerine bunu yıl bazında yaymak çok daha iyi bir kazanım olur. Her ne kadar az gibi görünse de sisteminizi koruma altına alacağından emin olabilirsiniz. Bu kapsamda aylık ödemeler sunan bir hizmet planı oluşturabilirsiniz. Abonelikler üzerinden hizmetler vaat eden bir platform haline de gelebilirsiniz. Ayrıca ürün satışlarına yönelik olarak şablon ve raporları da burada projelendirebilirsiniz.
Müşteri yoğunluğu riski açısından da faydaları olan CRM kullanımına başlayabilirsiniz. Müşterilerin her yönden takibi olmakla beraber aylık kontrollerinizi yapmalısınız. Bir müşterinin pay oranı başta olmak üzere gelir denklik ve satış durumlarına ilişkin stratejileri geliştirirsiniz. Burada panel üzerinden yapmanız gereken ilk husus ise müşteri payının artması durumunda uyarı vermesine ayarlamaktır. Bu sayede problemleri büyümeden çözüme kavuşturma adına bir denklik yaratabilirsiniz.
Var olan müşteri yoğunluğu riski temelde firmanızı büyük oranda etkileyebilecek durumların başında gelir. Bundan dolayı paydaş ilişkisi çerçevesinde ticari yazılı hamleleri ortaya koyabilirsiniz. Finansal koruma adına müşteri ilişkilerini kesintisiz olacak şekilde ayarlayabilirsiniz. Bu çerçevede aniden müşterilerin projelerden vazgeçmesi durumunda sigorta durumları hazırlamalısınız. Çıkış maddelerinde finansal yaptırımların bulunduğu metinler üzerinden anlaşmalarınızı gerçekleştirebilirsiniz. Ayrıca yaygın iş kesintisiz sigortası yaptırmayı da ihmal etmeyin.
Çalışmalar ışığında potansiyel müşterilerin bulunması adına mutlaka hedef kitle çalışmalarını da yaptırmalısınız. Ürün ve hizmetlerinizi alabilecek kişilerin demografik unsurlarını çıkarmalısınız. Gençlere yönelik bir ürünü yaşı ileri insanların olduğu bir ortamda satabilmek çok olası değildir. Bunun gibi düşünerek doğru insanlarla dijital dünyada buluşmanın yollarını aramalısınız. Bu kapsamda sosyal medya çalışmalarında platform seçimlerine bile dikkat ederek hamlelerimizi yapmalısınız.
Geliriniz yatay çerçevede olduğu sürece müşterilerinizi yönlendirmek sizin elinizde olur. Bu açıdan kontrolü kaybetmeme adına internet reklamcılığını trafik kazanma odağında kullanmayı asla bırakmamalısınız. Kilit müşteri oranı yüzde 10 seviyelerinin altına inerse daha uzun vadede e-ticaret dünyasındaki varlığınızı sürdürmeniz olasıdır.
Müşteri Yoğunlaşma Riski Verileri
Temelde baktığımız zaman yeni kurulan e-ticaret firmalarında bu tarz bir risk durumunu görmek şaşırtıcı değildir. Aynı kişilerin çok sık alışveriş yapması da derinlemesine incelenecek bir konudur. Burada tek bir müşterinin gelirinizin minimum %10 oranına sahip olması tehlike çanlarının çalınması manasına gelir. Üç büyük müşterinin gelirin yarısına denk gelmesi hali ise yüksek konsantrasyon kavramıyla açıklanır. Böyle bir durumda işletmenizi müşteri özelinde çeşitlendirme yollarına acilen başvurmalısınız.
Müşteri Konsantrasyon Kavramı
Stratejik hatalar değil sıradan adımlarla bile olabilecek bir durumdur. Burada yapılması gereken ilk adım satış kanallarının genişletilmesine üzerine olur. Çünkü genel anlamda dijital satışlarda tekli yol olma özelliği yaygındır. Sektörel bazda değerlendirme yaparsak da yine Pazar alanlarında potansiyel müşterilerin bulunması için alternatif denemeler gerekir.
Az sayıda müşteriye bağlı olmanın hem finansal hem de operasyonel açıdan çeşitli tehditleri vardır. Ödemelerin geç olabilmesi halinde gelirler ertelenir ve iptal durumlarında firma olarak zora girersiniz. İstikrarsızlık halinden dolayı büyüme imkanlarınız tamamen elinizden alınır. Ayrıca tek bir müşteriye çalışma durumu sıkıcılık ve güç dengesizliğine neden olur. Başka bir müşteri bulma isteklerini bitirmesi ise esnekliği yok eder. Bağımlılık oluşacağı için tüm isteklerini kabul etme hali söz konusudur.
Müşteri Yoğunlaşma Riski Azaltma Stratejileri
Satışlarınızın devamlılığını sağlama adına mutlaka ürünlerinizi veya hizmetlerinizi farklı pazarlarda satmaya çalışın. Bu açıdan sosyal medyayı etkin kullanmayı ve risk analizlerini yönetmeyi ihmal etmemelisiniz. Coğrafi bölgeyi genişletebilir, SEO süreçleriyle aramalarda ön sıralarda kendinize yer bulabilirsiniz. Ayrıca acil durumlarda mutlaka ücretli reklam seçeneklerini değerlendirmelisiniz. Google sponsorlukları sayesinde daha fazla kişinin sayfasında çıkabilir, görünür hale gelirsiniz.
Gelir Modelleri Geliştirme
Dijital hizmetler sunuyorsanız burada yapmanız gereken öncelikli mesele sabit gelir kazanımıdır. Tek seferde yüksek gelir almak yerine bunu yıl bazında yaymak çok daha iyi bir kazanım olur. Her ne kadar az gibi görünse de sisteminizi koruma altına alacağından emin olabilirsiniz. Bu kapsamda aylık ödemeler sunan bir hizmet planı oluşturabilirsiniz. Abonelikler üzerinden hizmetler vaat eden bir platform haline de gelebilirsiniz. Ayrıca ürün satışlarına yönelik olarak şablon ve raporları da burada projelendirebilirsiniz.
CRM Takip Süreçleri
Müşteri yoğunluğu riski açısından da faydaları olan CRM kullanımına başlayabilirsiniz. Müşterilerin her yönden takibi olmakla beraber aylık kontrollerinizi yapmalısınız. Bir müşterinin pay oranı başta olmak üzere gelir denklik ve satış durumlarına ilişkin stratejileri geliştirirsiniz. Burada panel üzerinden yapmanız gereken ilk husus ise müşteri payının artması durumunda uyarı vermesine ayarlamaktır. Bu sayede problemleri büyümeden çözüme kavuşturma adına bir denklik yaratabilirsiniz.
Hukuki Sigorta Stratejileri
Var olan müşteri yoğunluğu riski temelde firmanızı büyük oranda etkileyebilecek durumların başında gelir. Bundan dolayı paydaş ilişkisi çerçevesinde ticari yazılı hamleleri ortaya koyabilirsiniz. Finansal koruma adına müşteri ilişkilerini kesintisiz olacak şekilde ayarlayabilirsiniz. Bu çerçevede aniden müşterilerin projelerden vazgeçmesi durumunda sigorta durumları hazırlamalısınız. Çıkış maddelerinde finansal yaptırımların bulunduğu metinler üzerinden anlaşmalarınızı gerçekleştirebilirsiniz. Ayrıca yaygın iş kesintisiz sigortası yaptırmayı da ihmal etmeyin.
Potansiyel Müşteri Yönlendirmeleri
Çalışmalar ışığında potansiyel müşterilerin bulunması adına mutlaka hedef kitle çalışmalarını da yaptırmalısınız. Ürün ve hizmetlerinizi alabilecek kişilerin demografik unsurlarını çıkarmalısınız. Gençlere yönelik bir ürünü yaşı ileri insanların olduğu bir ortamda satabilmek çok olası değildir. Bunun gibi düşünerek doğru insanlarla dijital dünyada buluşmanın yollarını aramalısınız. Bu kapsamda sosyal medya çalışmalarında platform seçimlerine bile dikkat ederek hamlelerimizi yapmalısınız.
Geliriniz yatay çerçevede olduğu sürece müşterilerinizi yönlendirmek sizin elinizde olur. Bu açıdan kontrolü kaybetmeme adına internet reklamcılığını trafik kazanma odağında kullanmayı asla bırakmamalısınız. Kilit müşteri oranı yüzde 10 seviyelerinin altına inerse daha uzun vadede e-ticaret dünyasındaki varlığınızı sürdürmeniz olasıdır.